דילוג לתוכן

שותפות פורצת דרך - תרומתן של החברות הרב לאומיות לכלכלת ישראל

חזרה

חברות רב-לאומיות במדינת ישראל

מדינת ישראל, המוכרת בעולם כ-Startup Nation בזכות ריכוז עצום של חברות-הזנק, מציעה לחברות הרב-לאומיות אקו-סיסטם טכנולוגי ייחודי שמאופיין ביכולות פיתוח מתקדמות הניזונות מהמערכת האקדמית והצבאית, בשיתופי פעולה הדוקים בין התעשייה לאקדמיה, בתפיסת עולם המעודדת נטילת סיכונים וחדשנות ובמדיניות לאומית תומכת מחקר בעלת אופק יציב.

האקו-סיסטם הייחודי הקיים בישראל ממצב אותה כיעד אטרקטיבי ביותר להשקעות במו"פ, עיצוב וייצור מתקדם. מדינת ישראל משמשת מודל לחיקוי עבור מדינות רבות השואפות לבסס פעילויות שונות שנדרש לביצוען כוח אדם משכיל ומיומן ושתוצרתן מעניקה ערך מוסף משמעותי למשק.

בעשורים האחרונים מורגשת השפעתה של הגלובליזציה על המשק הישראלי. כיום פועלות בישראל מעל ל-300 חברות רב-לאומיות, והן תורמות במידה ניכרת לכלכלה הישראלית במגוון דרכים.

אינפוגרפיקה: מדינת ישראל - 4.1%, ממוצע עולמי - 3.1%, oecd - 2.9%היחס בין ההשקעות הזרות לבין התוצר במשק הישראלי הוא מדד נוסף המלמד על האטרקטיביות והפתיחות של ישראל להשקעות. בשנים 2006–2015 עמד יחס זה בישראל על 4.1%. יחס זה גבוה יותר מהממוצע העולמי, שעמד על 3.1%, ומיחס זה במדינות ה-OECD, שם הוא עמד על 2.9%.

בפילוח לפי מדינת מוצא רובן המוחלט של החברות הרב-לאומיות הפעילות בישראל הן מצפון אמריקה (41.6%) ומאירופה (39.5%), כלומר מגיעות ממדינות מפותחות שיש בהן ידע עשיר וטכנולוגיות מפותחות. עם זאת, בשנים האחרונות גדל הגיוון במקורות ההשקעה בישראל, בעיקר מאסיה: סין, יפן והודו.

תופעה זו עשויה ללמד על תרומתן הפוטנציאלית של השקעות בישראל לפיתוח הקשר עם שווקים גדולים אלו, שלמדינת ישראל יש באופן מסורתי קשרים כלכליים פחותים עמן.

גרף: פילוח חברות רב-לאומיות הפעילות בישראל לפי מדינת המוצא, 2013

 

סימנייה